Flota britanică F-35, afectată de lipsa de personal și piese, operațională doar o treime din timp; coroziunea și costurile crescute îngreunează misiunile.
Sursa poza si informatii: biziday.ro
Un raport recent al Oficiului Național de Audit (NAO) din Marea Britanie evidențiază probleme semnificative în operativitatea avioanelor F-35, din cauza deficiențelor în întreținere și a lipsei pieselor de schimb. În plus, costurile ridicate de întreținere depășesc bugetul disponibil al guvernului.
Probleme majore și costuri neașteptate
Flota actuală a Marii Britanii cuprinde 37 de avioane F-35, care anul trecut au fost operaționale pentru doar o treime din timpul prevăzut. Raportul NAO indică faptul că situația este agravată de coroziunea neanticipată în mediul maritim și de ritmul lent al activităților de întreținere.
Planuri de extindere și noi achiziții
Marea Britanie intenționează să cumpere un total de 138 de avioane F-35, însă până acum au fost achiziționate doar 48, toate din versiunea B, destinată operării de pe portavioane și cu rază de acțiune mai mică față de varianta A, utilizată de la sol. Dintre ele, 38 au ajuns deja în Marea Britanie, iar 10 urmează să fie livrate. Totuși, un aparat este în continuare reținut la un aeroport din India din cauza unor defecte tehnice. Recent, guvernul a decis să achiziționeze suplimentar 12 avioane F-35A, echipate pentru a lansa rachete nucleare tactice.
Provocări viitoare și perspective
Raportul NAO mai subliniază că există întârzieri în integrarea rachetelor pe aceste avioane, esențiale pentru lovirea țintelor de la distanță sigură. Până în momentul de față, avioanele sunt echipate doar cu bombe, necesitând zbor deasupra țintelor, ceea ce le face vulnerabile, în ciuda tehnologiei stealth. Se estimează că această integrare nu va fi completă decât până în 2030.
Situație economică și decizii strategice
Întârzierile sunt atribuite și criticilor aduse de SUA cu privire la costul ridicat al programului. Ministerul Apărării din Marea Britanie estimează că avioanele ar putea fi complet operaționale abia anul acesta, cu o întârziere de doi ani față de planificarea inițială. Costul programului, în cazul finalizării achizițiilor și menținerii avioanelor în serviciu până în 2069, ar putea ajunge la 82 de miliarde de euro, după ce până acum au fost cheltuite 13 miliarde.
Comparativ cu România
Pentru context, România a aprobat în 2023 achiziția a 32 de avioane F-35 pentru forțele sale armate, marcând cel mai mare contract militar al țării, estimat la 6,5 miliarde de dolari, incluzând și munițiile, suportul logistic și pregătirea piloților.